پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی چیست؟
نمونه سازی سریع یا Rapid Prototyping كه اختصارا آن را RP می نامند و با نام های پرینت سه بعدی یا3D Print و چاپ سه بعدی نیز شناخته شده است ، اصطلاحی است برای انواع تکنولوژی هایی که از نوع افزایشی بوده ( Additive Manufacturing ) و با بکارگیری مستقیم مدل سه بعدی کامپیوتری، نمونه ای فیزیکی از قطعه ساخته می شود. در چاپگرهای سه بعدی با ایجاد مقاطع قطعه به صورت لایه به لایه بر روی هم و پیوند این لایه ها به یکدیگر قطعۀ نهایی ساخته می شود.
1
2
3
کلیه 3d Printer ها دارای نرم افزارهای واسطی می باشند که مدل سه بعدی اولیه ( که در کلیه نرم افزارهای طراحی سه بعدی می تواند طراحی شده باشد ) پس از تبدیل شدن به فرمت STL در این نرم افزار واسط فراخوانی شده و پس از انجام تنظیمات لازم برای پرینت سه بعدی ، مدل STL توسط نرم افزار Slice شده و مقاطع یا Section های آن مشخص می شوند . در مرحله بعد دستور ساخت این مقاطع برای چاپگر سه بعدی ارسال شده و عمل ساخت لایه ها آغاز می شود.
4
برخی از مزایای تکنولوژی های افزایشی در مقایسه با تکنولوژی های کاهشی مانند تراشکاری و فرزکاری عبارتند از : • قابلیت ساخت قطعات بسیار پیچیده و با ظرافت زیاد ، بدون وجود محدودیت های خاص مثل شیب منفی ، عدم دسترسی ابزار و .... بر خلاف آن چه در فرایندهایی مثل ماشینکاری و ... وجود دارد . • قابلیت ساخت قطعات در مدت زمان بسیار کم و بدون طی کردن فرایند واقعی تولید که مستلزم صرف هزینه و زمان زیاد می باشد . • عدم نیاز به امکانات خاص مانند ابزارهای مخصوص ، برق سه فاز ، هوای فشرده و ... • آماده سازی قطعات برای پرینت بسیار ساده تر از برنامه نویسی برنامه ماشینکاری با CNC می باشد .
5
6
اين مزايای منحصر به فرد باعث استفاده گسترده مهندسین ، صنعتگران ، پزشکان و ... از پرینتر سه بعدی به عنوان روشی برای كاهش زمان بررسی محصول، رفع عیوب طراحی وارائه محصولات با کیفیت تر به بازارشده است.